Terveyspalvelut saatava vihdoinkin toimiviksi
Terveysasemien toimimattomuus on Espoossa ikuisuuskysymys. Mistä tämä johtuu? Syitä on varmastikin monia, kuten pätevän henkilökunnan vaikea saatavuus, terveyskeskustyöskentelyn huono maine ja ehkä ongelmat johtamisessa Terveyskeskuksiin ei hakeuduta työhön. Voi myös kysyä, onko terveyskeskusten tehokkuus kohdallaan, jos lääkäriä kohden on keskimäärin vain kahdeksan potilasta päivässä.
Mielestäni Espoossa pitäisi kokeilla rohkeasti oman toiminnan kehittämisen rinnalla myös uusia toimintamalleja.
Ns. terveyskioskeista on saatu hyviä kokemuksia monilla paikkakunnilla mm. Lahdessa ja Kotkassa. Terveyskioskit tarjoavat matalan kynnyksen terveyspalveluja lähellä käyttäjiä, esimerkiksi kauppakeskuksissa. Palvelut ovat kaikille avoimia ilman ajanvarausta. Terveyskioskit ovat avoinna iltaisin ja myös lauantaisin. Se on edullista ja ennaltaehkäisevää toimintaa ja sisälle pääsee jonottamatta. Toiminta vähentää terveyskeskusten jonoja. Mielestäni terveyskioskeja kannattaa perustaa mahdollisimman pian myös Espooseen.
Palvelusetelin käytöstä kaihileikkauksissa on saatu erinomaisia kokemuksia erikoissairaanhoidossa. Puolentoista vuoden aikana seteliä on käyttänyt HUS:ssa jo noin 5000 henkilöä. Setelin käyttö laajeni keväällä myös silmänpainetaudin eli glaukooman hoitoon. Palveluseteliä pitäisi mielestäni kokeilla myös vastaanottotoiminnassa.
Henkilökuntapula on todennäköisesti tullut jäädäkseen terveyskeskuksiin. Jotta tilanteesta selvitään jatkossa, vaaditaan nopeasti nykyistä enemmän päätöksiä myös uudenlaisista ratkaisuista ja kokeiluista.