Ruuhkamaksujärjestelmiä satelliittivalvontoineen ei tarvita

1.5.2013Blogit

Kokoomuksen espoolainen kansanedustaja Sanna Lauslahti ei pidä tavasta, jolla Suomeen yritetään runnoa autojen satelliittivalvontaa. Liikenne- ja viestintäministeriön alaisuudessa toimii ”Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä”, jonka tehtävänä on selvittää, miten Suomen tulisi edetä tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa pidemmällä aikavälillä. Käytännössä näyttää kuitenkin siltä, että satelliittivalvonta on ainoa vaihtoehto, jota vakavasti edes pohditaan.

”Tässä on selvästi takana tunnepohjainen ihastuminen uuteen ja ihmeelliseen järjestelmään, jolla on luvattu toteuttaa mielikuvituksellisia palveluita ihmisille. Pitäisi olla järki ja suhteellisuudentaju mukana. Kaikki uusi ei välttämättä ole hyvää. Autoilijoiden laittaminen satelliittivalvonnan piiriin ei muutu hyväksyttäväksi vain sillä, että se tehdään hienolla teknologialla”, Lauslahti kommentoi.

Lauslahden mukaan on itsestään selvää, että mahdollisten ruuhkamaksujen ollessa luonteeltaan veroja niiden määräytymisen on oltava verovelvollisen tarkastettavissa. Tämä tarkoittaa, että liikkumistietojen on pakko olla järjestelmässä mahdollisesti jopa usean vuoden ajan. Tietoturvariskit nousevat niin korkeiksi, että ne kannattaa Lauslahden mukaan mieluummin jättää ottamatta. Lisäksi Lauslahden mukaan ei tule kysymykseen, että autoilun verorasitus vielä nykyisestäänkin kasvaisi.

Lauslahti pitää naiiveina sellaisia perusteluita, että tiedot olisivat suojassa ja niiden väärinkäyttö kiellettyä. ”Ihmisten tietoja urkitaan asiattomasti viranomaisten tietojärjestelmistä koko ajan, vaikka se on kiellettyä ja vaikka käyttöoikeudet ovat rajoitettuja. On jokaisen yksityisasia, missä kulloinkin liikkuu. Sellaisia tietoja ei saa olla kerättynä missään rekistereissä ilman, että se on aivan välttämätöntä. Liikennemaksujen kerääminen ei riitä perusteeksi tällaisen isovelijärjestelmän pystyttämiselle”, Lauslahti linjaa.

Tietoa kirjoittajasta

sanna.lauslahti@eduskunta.fi

Vahva talousosaaja, jolle tärkeää on inhimillisyys ja ihmisten hyvinvointi.

Kirjoitukset

Tämä artikkeli on osa Espoon Kokoomuksen hallituksen, valtuuston ja valtuustoryhmän jäsenten kirjoittamaa blogia – ajatuksia Espoosta ja Espoon kehittämisestä, Suomesta ja Suomen suunnasta. Mielipiteet ovat kirjoittajien omia.
Kommentti artikkeliin “Ruuhkamaksujärjestelmiä satelliittivalvontoineen ei tarvita
  1. Avatar Jussi Koskinen sanoo:

Hyvä Sanna.

Lisäksi autojen satelliittivalvonta on ylimääräinen kustannus Suomi Oyj:lle. Se nostaa kustannustasoa ja siten laskee maan kilpailukykyä.