Mitä tarkoittaa työpaikkaomavaraisuus?

9.12.2016Blogit

Työpaikkaomavaraisuus on käsitteenä vajavainen

Kaupunkisuunnittelulautakunnassa jotkut vaalivat käsitettä työpaikkaomavaraisuus. Heidän mukaansa jokaisen isomman asemakaavan kohdalla pitäisi alueelle taata tietty määrä työpaikkoja ja asuntoja, alueen sijainnista ja statuksesta riippumatta.

Tässä ajattelussa on jotain, joka kalskahtaa vanhan Neuvostoliiton ajoilta: määritetään ylhäältä työpaikat ja asunnot tietyille paikoille tukemaan toisiaan. Ikään kuin ihmisten pitäisi käydä töissä aivan asuinpaikkansa lähellä. Asuinpaikan valinnalla ei kuitenkaan ole välttämättä mitään tekemistä työpaikan sijainnin kanssa.

Sekä työpaikkoja että asuntoja kannattaa kuitenkin kaavoittaa sinne missä ihmiset haluavat asua ja missä yritykset haluavat sijaita.

Työpaikkojen sijoittaminen on haastavampaa, sillä yrityksille on annettava mahdollisuus sijoittua niille edullisiin paikkoihin. Yksi tällainen alue on tutkimusten mukaan Leppävaara. Eikä ihme, sillä Leppävaarassa on erinomaiset joukkoliikenneyhteydet, jotka helpottavat työmatkailua. Leppävaara sijaitsee nopean junayhteyden päässä Helsingin keskustasta, mikä lisää sen houkuttelevuutta. Leppävaaraan pääsee myös nopeasti eri paikoista autolla. Ehkä Leppävaara houkuttaa myös siksi, että siellä on miellyttävä kaupunkiympäristö, jossa on kuhinaa ja elämää.

Metron varren Keilaniemestä ja Otaniemestä ja myöhemmin rakentuvasta kaupunkiradan varren Kerasta tulee varmasti yrityksiä houkuttelevia paikkoja niin ikään. Toivottavasti myös Espoonlahti ja Kivenlahti houkuttelevat yrityksiä, vaikka ne sijaitsevat vähän kauempana pääkaupunkiseudun ytimestä.

Ulla Palomäki

Kaupunginvaltuutettu

Kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen

Tietoa kirjoittajasta

Tämä artikkeli on osa Espoon Kokoomuksen hallituksen, valtuuston ja valtuustoryhmän jäsenten kirjoittamaa blogia – ajatuksia Espoosta ja Espoon kehittämisestä, Suomesta ja Suomen suunnasta. Mielipiteet ovat kirjoittajien omia.