Konttas

Espoonlahti

s. 1977

hanna.konttas@elisanet.fi

Olen 44-vuotias äiti, luokanopettaja ja toisen kauden kaupunginvaltuutettu. Olen asunut Espoossa 33 vuotta, käynyt täällä peruskoulua ja lukiota, harrastanut, perustanut perheen ja tehnyt työtäkin opettajana jo parikymmentä vuotta.

Työssäni minulla on näköalapaikka espoolaisten perheiden elämään. Yhden oman lapsen olen jo saatellut täysi-ikäiseksi, toinen vasta aloittelee irrottautumista äidin helmoista. Lapsiperheet ovat lähellä sydäntäni, sillä vanhemmuudessa on valtavasti voimaa ja lapsissa tulevaisuutemme. Vanhemmuutta kannattaa tukea. Kasvatuksessa rajat ovat rakkautta. Niin lasten, nuorten kuin aikuistenkin mielenterveyspalvelut on saatava kuntoon.

Laadukkaalla koulutuksella aina varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle luomme mahdollisuuksien tasa-arvoa. Perusopetukseen on jo jonkin aikaa kohdistunut voimakkaita muutospaineita, mm. digitalisaatio, itseohjautuvuus, inkluusio. Perusopetuksen on elettävä ajassa, mutta on muistettava, että ihminen muuttuu hitaasti ja tarvitsee edelleen toisia ihmisiä. Lapset ja nuoret eivät pärjää ilman aikuisten riittävää läsnäoloa ja ohjausta elämässään. Tuen tarpeet oppimiselle ja kehittymiselle vaihtelevat, joten tuki on kohdennettava ja resursoitava oikein. Pienryhmäopetustakin tarvitaan edelleen.

Ymmärrän myös talouden realiteetit. Yhteiskunta pyörii ahkerien ihmisten työllä ja yrittämisellä. Espoon on pysyttävä houkuttelevana paikkana niin yrityksille kuin työtä tekeville veronmaksajille. Yhteiskunta olemme me, ja vastuu ja vapaus kulkevat käsi kädessä. Hyvinvointi rakennetaan terveelle taloudelle. Siksi julkisia palveluita on tarkasteltava kriittisesti vaikuttavuuden näkökulmasta. Joskus vähemmän on enemmän.

Yhteisiin asioihin vaikuttaminen on pitkäjänteistä työtä. Koen, että oma työni ei ole vielä tehty. Siksi olen ehdolla kolmannelle kaudelle. Terve talous, laadukas koulutus ja hyvinvoivat perheet – niissä on Espoon elinvoima!