Laiho Mia

Laaksolahti

s. 1969

mia.laiho@eduskunta.fi

Olen kolmen lapsen äiti, sisätautilääkäri, kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu. Toimin Espoossa kaupunginhallituksessa ja sosiaali-ja terveyslautakunnassa sekä Svenska Rumissa. Perheessämme on myös kaksi pientä koiraa, Aada ja Ines. Harrastan ulkoilua perheen kanssa, juoksua, ja uintia.

Itselleni tärkeitä ovat erityisesti lasten, nuorten, perheiden ja ikäihmisten hyvinvointi ja heidän laadukkaista palveluista huolehtiminen. Sujuvat sosiaali-ja terveyspalvelut, laadukas hoito ja hoiva sekä varhaiskasvatus ja koulutus ovat tärkeitä peruspilareita, joista haluan pitää kiinni. Kun pidämme huolta luonnon ja ympäristön monimuotoisuudesta, huolehdimme turvallisuudesta, on täällä hyvä asua ja elää.

Sujuva arki mahdollistaa työn ja perheen yhteensovittamisen, työssäkäynnin, harrastukset ja parantaa meidän hyvinvointia. Erilaisia liikkumismuotoja, toimivaa julkista liikennettä, pyöräilyreittejä sekä autoja tarvitaan ihmisten erilaisten tarpeiden ja elämäntilanteiden mukaan. Vastustan ruuhkamaksuja, sillä ne vain lisäisivät pääkaupunkiseudulla asuvien elinkustannuksia ja hankaloittaisivat arkea. Kestävä kehitys on huomioitava kaikessa toiminnassa, ja se on tehtävä pitkäjänteisillä ratkaisuilla oikeudenmukaisesti ja yhdenvertaisesti ja myös jokaisen meidän arjen valinnoilla. Päiväkoti-ja kouluruokailussa suosin terveellistä lähi-ja luomuruokaa. On tärkeää huolehtia myös asuinympäristömme turvallisista kouluteistä, liikennejärjestelyistä kuin myös asemien ja joukkoliikenteen vaihtopaikkojen turvallisuudesta.

SOTE-uudistus on lähitulevaisuuden merkittävin uhka niin sosiaali-ja terveyspalveluidemme järjestämiselle, koulutukselle kuin Espoon kestävälle taloudelle. Huonoa uudistusta ei pidä tehdä, vaan korjata sitä mikä on rikki. Rahat pitää laittaa ihmisten palveluihin, ei ylimääräiseen hallintoon.

Olethan tarvittaessa yhteydessä.