Makaroff

Haukilahti

s. 1966

susanna@makaroff.fi

Espoo on rakas kotikaupunkini, jossa olen asunut lähes koko elämäni. Olen syntynyt ja kasvanut aikuiseksi Haukilahdessa, jossa asun tälläkin hetkellä palomies-ensihoitajamieheni ja abipoikamme kanssa. Perheeseemme kuuluu myös neljä aikuista lasta, ja lapsenlapsiakin meillä on jo neljä.

Olen käynyt koulut Tapiolassa ja opiskellut valtiotieteiden maisteriksi Helsingin yliopistossa. Jäin mainosalalta yrittäjäksi syksyllä 2004.

Nämä 3 asiaa saivat minut lähtemään ehdolle:

1. HUOLI NUORISTAMME. Olen viime aikoina kuullut monen nuoren kuolleen päihteiden ja masennuksen takia ja siksi, etteivät he yrityksistään huolimatta saaneet apua ajoissa. Nämä nuoret ovat olleet tavallisten perheiden rakastettuja lapsia, joiden elämään päihteet tulivat teinibilekokeilujen kautta.

Haluan vaikuttaa siihen, ettei tulevaisuudessa Espoossa kukaan nuori kuole siksi, ettei saanut ajoissa apua mielenterveys- tai päihdeongelmaansa. Haluan purkaa nuorten mielenterveysongelmiin ja huumeiden käyttöön liittyvää stigmaa.

2. HOMEKOTICASE JA SISÄILMASTA SAIRASTUMINEN. Voi olla, etten olisi kiinnostunut sisäilma-asioista ilman henkilökohtaista kokemusta sisäilmamyrkyistä sairastumisesta ja perheeni koko elämän peruskalliota rajusti horjuttanutta homekotipainajaista. Olen kirjoittanut perheemme kokemuksista Homeäidin päiväkirja -nimisen tarinallisen tietokirjan, tehnyt aiheeseen liittyvää aktiivista vaikuttajaviestintää, toiminut viestintävastaavana Espoon koulut kuntoon -kuntalaisaloitteessa sekä auttanut kokemusasiantuntijana satoja suomalaisia, joita homeongelma koskettaa.

Terve sisäilma on jokaisen lapsen ja nuoren oikeus. Se, että koulut ja päiväkodit korjataan viivyttelemättä ja kerralla kunnolla, on myös taloudellisesti järkevää.

3. KIIHTYVÄ RAKENTAMINEN. Vehreä ja väljästi rakennettu kaupunkimme muuttuu vauhdilla raideratojen varsilla. Haluan vaikuttaa siihen, ettei Espoota tuhota liian tiiviillä rakentamisella ja ettei kotirannoiltani kaadeta metsää miljoonakämppien tieltä.