Mykkänen

s. 1979

kai.mykkanen@eduskunta.fi

Viihtyisä ja luonnonläheinen kaupunki
Tarvitsemme viihtyisää Espoota. Kaupunkia, jossa asuntopula ei nosta hintoja aivan pilviin, mutta joka ei tiivisty pilalle. Emme tarvitse huonoja kopioita ”narinkkatoreista” vaan kauneutta ja luontoa rakennusten väliin. Ei isoille kiviaukioille. Kyllä istutuksille, puille, nurmille, liikuntapaikoille ja korttelikahviloille.

Minulle rakkaassa Espoossa kaikkialta pääsee muutamassa minuutissa luontoon. Rantaraitilta voi pulahtaa avantoon ilman, että törmää uintikieltoon viemäreistä rankkasateilla ylijuoksuttuneen vessaveden takia. Valtuuston puheenjohtajana olen vauhdittanut yhdysviemärien rakentamista ja vessavesien mereen valumisen lopettamista.

Olen huolissani kiireestä saada rakentamiskaavoja toteutukseen, jotta metrovelkoja saadaan maksuun. 3 vuotta hitaampi velanlyhennys ei merkitse mitään, kun suunnitellaan kaupunkikuvaa 50 vuodeksi.

Maailman parhaat koulut
Espoossa on oltava jatkossakin maailman parhaat koulut. Peruskoulussa ja lukiossa panostamme oppilasta kohden yli 1000e enemmän vuodessa kuin esim. Turku ja Vantaa. Neljä vuotta sitten satsasimme lähes miljardin lisää ”koulut kuntoon” -ohjelmaan.

Panostukset lapsiin, nuoriin ja oppimiseen ovat arvovalinta ja tärkein asia jatkossakin.

Tie töihin ja unelmiin
Talouden tasapainoa on haettava tekemällä Espoosta entistä parempi paikka työpaikoille ja yrityksille. Veronkorotusten tie on näivettymisen tie. Nimellinen veroprosentti on Espoossa useimpia kuntia alempi mutta käytännössä Espoo nappaa asukkaidensa tuloista suuremman prosentin kuin muut kunnat. Kunnallisvähennys keventää erityisesti pienituloisten verotusta (oikein, jotta työ aina kannattaisi) ja Espoossa sen merkitys on pienempi.

Työvoimapalveluiden järjestäminen siirtyy valtiolta kaupungeille muutoksen myötä. Otamme käyttöön tepsivämmät keinot syrjäytyneiden työttömien nuorten voimaannuttamiseen, yhdistämään koulutuksen ja työllistämisen palvelut sekä tekemään työvoimapalveluista osan yrityspalveluitamme.