Noponen

Järvenperä

s. 1971

jyrki@jyrkinoponen.fi

Olen 50-vuotias kahden lapsen isä Espoon Järvenperästä. Aloitin opiskeluni Espoossa vuonna 1991. Tutuiksi ovat tulleet niin Otaniemi kuin Matinkyläkin. Vuodesta 2006 olen asunut Järvenperässä.

Koulutukseltani olen metallurgian diplomi-insinööri. Olen tehnyt työurani teollisuudessa ja teollisuuden palveluissa.

Harrastuksiini kuuluu liikunta monissa eri muodoissa. Päälajini on suunnistus. Vuodesta 2017 lähtien olen ollut Espoon Suunnan lasten suunnistuskoulun ”rehtori”. Opiskeluaikoina harrastin myös kuorolaulua.

Poliittisessa vaikuttamisessa keskityn oikeaan tekemiseen. Korkealentoiset julkilausumat ovat turhia ilman järkeviä toimenpiteitä. Vuoden 2021 vaaleissa teemani koskevat peruskoulun byrokratiaa, lasten ja nuorten harrastuksia sekä Espoon kaupungin projektitoimintaa.

Olen viimeisten vuosien aikana päässyt Karamzinin koulun johtokunnan jäsenenä tutustumaan peruskoulun nykytilaan. Johtokunnassa istuessani olen hämmästynyt byrokratian määrästä, joka kuormittaa koulujemme opettajia ja rehtoreita. Erinomaista työtä tekevien opettajien niskaan on kaadettu kyselyiden, selvitysten ja kehitysprojektien vuori, jonka alta he yrittävät suoriutua ydintehtävästään.
Opettajien hallinnollinen kuorma syö opetusresursseja. Jos jokainen opettaja käyttää tunnin viikossa johonkin, jota ilman hallinto tulisi toimeen, tarkoittaa se Espoossa noin 50 opettajan vuotuista työpanosta.

Liikunnan merkitys lapsille on moniulotteinen. Ihmiset tarvitsevat liikuntaa, tekeminen sekä osallistuminen on tärkeää itsetunnon kannalta ja liikunta opettaa yhteisöllisyyttä ja osallistumista yhteiskuntaan. Suvaitsevaisuus lähtee yhdessä tekemisestä. Espoossa voi harrastaa lähes kaikkea, mutta jos perheellä ei ole mahdollisuutta maksaa yli viidensadan euron vuosikuluja yhden lapsen harrastuksesta, vaihtoehdot vähenevät merkittävästi. .

Teen työkseni erilaisia kustannuslaskelmia. Minua harmittaa se, että lähes kaikki suuret rakennushankkeet ylittää budjetin. Haluan korjata tämän asian.