Palomäki Ulla

Järvenperä

s. 1959

palomakiulla@gmail.com

Kaupunginvaltuutettu, teknisen lautakunnan jäsen ja ympäristölautakunnan vpj.
HSL:n hallituksen ja kaupunkisuunnittelulautakunnan varajäsen
Ympäristötaloustieteen maisteri, arkkitehtiopiskelijan äiti

Valinnanvapaus liikkumisessa on tärkeää

• Siksi olen autoilijan asialla ja edistän sujuvaa liikennettä ja pysäköintiä. Olen ajanut mm. aluepysäköintikiellon poistamista (valtuustoaloite 25.1.2016) ja kadunvarsipysäköinnin lisäämistä. Olen vääntänyt pysäköintipaikkojen määristä valtuustossa ja lautakunnissa. Vaikutin siihen, että Espoon pysäköinnin periaatteissa on maininta siitä, että uusilla asuinalueilla on oltava varauksia pysäköintipaikkojen mahdolliseen lisäämiseen myöhemmin. Yritysten ja kotihoidon pysäköinti on pidettävä mukana.
  • Myös raiteet tulevat olemaan yhä tärkeämpiä lisääntyvien ruuhkien takia. Olen puhunut usein kaupunkiradan jatkeen puolesta Espoon keskukseen.
  • Suoria bussilinjoja tarvitaan enemmän liikkumisen joustavoittamiseksi.

Hyvä Espoo rakentuu omaleimaisista kaupunginosista

• Tästä olen viestinyt valtuustossa ja mm. kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Tiivistä ja korkeaakin rakentamista voi olla loistavien julkisten liikenneyhteyksien äärellä, mutta kaikkialle ei pidä rakentaa torneja. Arvokkaat kulttuurikohteet (mm. Träskändan kartanoalue, Espoon kulttuurikeskus, WeeGee ja tuleva teatteri) tuovat oman lisänsä hyvinvoivaan kaupunkiin. Tapiolan Tennispuistokin voi säilyä (valtuustokysymys 27.1 2020). Kaikkea vanhaa ei pidä väkisin suojella (mm. kaupungintalo). Näistäkin löydät lehtikirjoituksia nettisivuillani.
  • Hyvin suunniteltu kaupunki vetää puoleensa menestyviä yrityksiä ja työpaikkoja.
  • Espoota pitää kehittää tasapuolisesti.

Sisäilmaongelmaisten koulujen korjaukset tulevat kalliiksi. Turvallisiksi todettuja tyyppikouluja täytyy olla enemmän. Olen puhunut tästä usein valtuustossa. Rakennusvalvonnassa on kehitettävää.

Espoon on oltava mukana ilmastotalkoissa. Espoo voi edistää puhtaita energiamuotoja ja mahdollisuuksia sähköautojen lataamiseen.