Saxén

kokemusasiantuntija, tradenomi

Matinkylä

s. 1986

Olen espoolainen kahden 5 ja 6-vuotiaan pojan isä. Agendani kuntavaaliehdokkaana on lasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaaminen.

Kasvoin itse lapsuuteni ja nuoruuteni huostaanotettuna sijaisperheessä. Sain kaiken tarvittavan huolenpidon kasvaakseni terveeksi ja tasapainoiseksi aikuiseksi. Minulla oli siis hyvä lapsuus ja olen siitä ikuisesti kiitollinen lastensuojeluorganisaatiolle, joka tarjosi puitteet rakastavalle ja turvalliselle lapsuudelle. Nykyään toimin samaisen organisaation yhdistyksen hallituksessa kokemusasiantuntijana.

Olen itse kokenut erittäin rankkoja henkisiä kasvukipuja aikuistumisen kynnyksellä ja käynyt kovat taistelut tullakseni sellaiseksi ihmiseksi, jollainen tänä päivänä olen. Raitistuminen 12 vuotta sitten kuuluu näihin taisteluihin. Yksi tärkeä osa-alue on myös ollut oppia arvostamaan itseään sellaisena kuin on ja tunnistamaan omat vahvuutensa sekä olla antamatta kenenkään lannistaa itseään. Itsetunnon ja itsetuntemuksen kehittyminen on ensiarvoisen tärkeää elämässä pärjäämisen kannalta.

Suomalaisilla nuorilla menee tutkimusten mukaan kokonaisuutena ottaen erittäin hyvin. Samaan aikaan osa nuorista kokee kuitenkin elämäntilanteensa entistä huonompana. Tämä näkyy eriasteisina negatiivisina oireiluina ja ikävinä sivuvaikutuksina. Olemme saaneet lehdistäkin lukea karmeita tapauksia viime ajoilta.

Omakin tarinani saattaisi olla täysin erilainen, ellei minulla olisi ollut rakkaita läheisiä ympärilläni lastensuojelun puolelta, jotka tarjosivat tukeaan vaikeimpina hetkinä, kiitos siitä. Tarinani tarkoitus onkin kertoa, että hyvin hoidetulla lastensuojelulla on mahdollista ehkäistä ja tunnistaa niitä riskejä, joita suomalaisessa yhteiskunnassa lapset ja nuoret päivittäin kohtaavat.

Aion kuntavaaliehdokkaana tarjota omakohtaisia näkemyksiä niistä keinoista ja palveluista, joilla konkreettisesti voidaan auttaa heikoimmassa asemassa olevia lapsia ja nuoria niin Espoossa kuin koko Suomessakin.

Anna ääni lapselle 🙏