Espoonlahdesta viihtyisä merellisen kaupunkikulttuurin keskus

23.10.2015Kannanotot

Espoonlahden Kokoomus ry piti syyskokouksen 20.10.2015 Soukan palvelutalossa. Kokouksessa valittiin uudeksi puheenjohtajaksi Jukka Pelkonen. Yrittäjätaustainen Pelkonen korosti linjapuheessaan haluaan kehittää Espoonlahden aluetta merellisenä kaupunginosana virkistäytymisalueita unohtamatta. Uutena hallituksen jäseneksi valittiin insinööri Hannu Heikkinen.

Espoon kaupunginhallituksen jäsen ja valtuustoryhmän puheenjohtaja Pia Kauma piti kokouksessa poliittisen tilannekatsauksen Espoon tilanteesta. Keskeisimmät lähiajan teemat ovat samat kuin valtakunnallisestikin: talous ja maahanmuutto. Espoossa, niin kuin muuallakin, on taas paine nostaa kunnallisveroa. Yksin tulleita turvapaikkaa hakevia alaikäisiä on maahan tullut noin tuhat, joista Espoossa on 400 henkeä. Tämä lisää entisestään paineita sivistystoimen alalle.

Tärkeänä pidettiin myös valtuustosopimuksen kohtien edistämistä. Erityisinä poimintoina sieltä tilaongelman ratkaisu – miten saada tiloja pois taseesta, ts. lisätä kaupungin toimintojen olemista vuokratiloissa. Samalla tulisi keksiä uusia rahoitusmalleja rakennushankkeiden rahoittamiseksi. Rakennusvalvonnan ja rakennuslupaprosessien virtaviivaistaminen, omaishoitajien asema, pientalotonttiasiat ja aluepysäköintiasiat koettiin myöskin erityisen tärkeiksi.

Kauma Pia

Kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu