Yhdistyksen esittely

Kanta-Espoon Kokoomus r.y. toimii Espoon keskuksen ja lähialueiden espoolaisten edunvalvojana. Toiminta-alueeseemme kuuluu laajoja alueita Keski- ja Pohjois-Espoossa, mutta jäseneksemme voi liittyä huolimatta siitä, missä päin Espoota asuu.

Ikiaikainen kaupungin keskus

Espoon keskus on Espoon viidestä kaupunkikeskuksesta perinteisin ja vanhimman historiallisen taustan omaava. Nykyisin alueen merkitys alueellisena keskuksena on saanut uusia vivahteita, kun alueelle on keskitetty suurin osa kaupungin hallintoa kaupungintalosta valtuustotaloon. Myös Gumbölen kartano sijaitsee alueella. Rakennusperintöä aina 1400-luvulta asti.

Kaupunkikeskus toimii myös keskisen ja läntisen Uudenmaan kattavan Espoon hiippakunnan keskuksena. Toiminnan ydin on hiippakunnan pääkirkko, Espoon tuomiokirkko, joka seisoo ylväänä Espoonjoen rantatöyräällä. Tämä koko pääkaupunkiseudun vanhin rakennus on valmistunut 1400-luvulla. Joen vastarannalla sijaitsee piispanistuin.

Itse kirkossa pidetään vuosittain myös monipuolisia kulttuuritapahtumia, joista yksi on maailmankuulu Urkuyö ja Aaria -yökonserttisarja. Konsertit ovat unohtumattomia elämyksiä aivan Espoon sydämessä.

Pohjoisessa osassa kaupunkikeskuksen aluetta sijaitsevat laajat maa-ja metsätalous- sekä virkistys- ja suojelualueet, mukaan lukien osia Nuuksion kansallispuistosta.

Yhdistyksen hallitus

Heikkinen Hannu