Poliittisen päätöksenteon taustaa: Valtuustoinfo 12.10.2015

13.10.2015Uutiset

Ennakkotietona oli kerrottu, että tämän kokouksen listalla on isoja asioita, jotka pitäisi saada nyt alta pois, tai muutoin loppuvuoden kolme kokousta eivät kovin hyvin riitä kaiken saamiseen valmiiksi, koska budjettiasiat vievät joka tapauksessa hyvin paljon tilaa.

Linjapuheessaan uusi kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markus Torkki (kok.) linjasi mm. lisääntyvän maahanmuuton olevan Espoollekin ihan erityinen haaste, sillä uskomme jatkossakin isoimpien kaupunkien ja Etelä-Suomen vetovoimaan uussuomalaisten asuinalueena. Tohtori Torkin yhteistyötaitoa ei varmasti kukaan epäile. Valtuuston puheenjohtajana hän puuttui tiukasti mutta asiallisesti, milloin puhujanpöntöstä kuului turhan reippaita voimasanoja. Valtuutetulla pitää olla muitakin retorisia keinoja saada tärkeät asiat painokkaasti kerrotuksi.

Länsiväylä jo ehätti kertomaan, että Torkki ei nosta tehtävästä kuukausipalkkiota, koska hän on päivätyössä muualla. Markus Torkki on todellinen tulevaisuuden tekijä, sillä hänellä on kuusi lasta.

Alussa esiteltiin poikkihallinnollisten ohjelmien tuloksia ja välitavoitteita. Vaikka näiden ryhmien poliittinen profiili ja niiden saama julkisuus on jäänyt laimeaksi, ovat ne kuitenkin saaneet melkoisen paljon aikaan, koska käytännön asiat ovat useimmiten monimutkaisempia kuin vain yhden viraston rooteliin kuuluvia. Etenkin elinkeinopolitiikassa ollaan ihan oikeasti luomassa toimintaedellytyksiä eli sitä ekosysteemiä, joka toivottavasti tulevaisuudessa on paras mahdollinen ympäristö kansainväliselle yritystoiminnalle.

Espoo on päättänyt yhtiöittää Cateringin eli kaupungin muonituspalvelut. Sillä tavoitellaan tuottavuuden kasvua sekä tiettyjä vapauksia mm. eläkeläisten ruokailun järjestämiseen. Helsinki päätti vastaavasti yhtiöittää osan Palmiasta. Sen, jonka ajatellaan toimivan enemmän vapailla markkinoilla.

Näillä yhtiöillä tulee olemaan suhteellisen paljon markkinavoimaa, joten ne voivat parhaimmillaan myös avata kyseisen palveluntuotannon kilpailiasetelmaa, sillä aikaisemmin riittävän isoja ja laadukkaaseen toimintaan kykeneviä yrityksiä on ollut alalla vain kaksi, jotka useimmat tuntevat työpaikkojen ja oppilaitosten laitosruokailun järjestäjinä.

Aterian hintaa yritetään viedä alas siirtämällä isompi osuus aterioista tulevaisuudessa koko Espoon keskuskeittiön valmistettavaksi. Keskuskeittiö tulee Kiloon, josta on laskettu olevan optimaaliset kuljetusetäisyydet, eikä Turunväylän melukaan oikeastaan haittaa, sillä isot koneet aiheuttavat rakennuksen sisällä enemmän melua työntekijöiden tärykalvoille.

Lisäksi innostunutta keskustelua herättivät asemakaavamuutokset eli Lommilan kauppakeskuksen uudelleenkäsittely. Se kaatui aikaisemmin päättäjien sidonnaisuuksiin, osuuskauppa-aatteeseen. Ovatkohan sidosryhmämme vielä ollenkaan hahmottaneet, kuinka paljon kerrosneliömetrejä Lommilaan voidaan sijoittaa, jos suurin visio toteutuu?

Ainakaan Nummelaan ei tämän jälkeen enää kukaan rakenna eikä rahoita uutta Ideaparkia.

Ensimmäisenä käsiteltiin kuitenkin Tuuliniitty II -niminen kaavamuutos, jossa tunteita herättivät sana ”Tapiola” sekä tarkoituksella tingitty autopaikkojen määrä. Jos niihin taloihin siis haluat muuttaa, niin turha tulla myöhemmin vaatimaan omaa paikkaa sille toiselle peltilehmälle.

Saamme iloita sitä, että näinkin hyvälle paikalle nousee espoolaisen puurakentamisen pilottialue. Vihreä aktivismi kukoistaa yli puoluerajojen, niin kuin aina.