Espoon Kokoomus kannattaa lapsen oikeutta vanhempiinsa

17.2.2016Uutiset

Kaupunginvaltuustossa käsiteltiin maanantaina 15.2.2016 mm. subjektiivista päivähoito-oikeutta, eli kotona olevien vanhempien oikeutta pitää lasta kaupungin päivähoidossa.

Arvioitu säästö kaupungille muutosesityksen mukaisesta rajauksesta olisi vuonna 2017 noin 3 miljoonaa euroa vuodessa. Muutosesityksen tavoitteena ei kuitenkaan ollut pelkästään talous, vaan lapsen oikeus vanhempiinsa. Kokoomusryhmän mielestä vanhemmilla on ensisijainen vastuu lapsistaan, etenkin silloin, kun molemmat heistä ovat kotona.

Kokoomuksen valtuustoryhmä jätti Pia Kauman johdolla rajausta koskevan muutosesityksen ns. Espoon mallista, jossa varhaiskasvatusoikeus olisi 25 tuntia viikossa, mikäli toinen tai molemmat vanhemmista ovat kotona.
Mahdollisuus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen lapsella on aina, mikäli siihen on erityisiä pedagogisia tai sosiaalisia syitä, tai mikäli vanhemmilla on epäsäännöllinen työ kuten freelancer- tai muu osa-aikatyö.

Kokoomuksen muutosehdotus hävisi valtuustossa äänin 38-37. Subjektiivinen, kokopäiväinen päivähoito-oikeus säilyy Espoossa toistaiseksi.
Olemme vaikeiden aikojen äärellä, mutta jatkamme uutteraa työtä Espoon parhaaksi.

Kommentti artikkeliin “Espoon Kokoomus kannattaa lapsen oikeutta vanhempiinsa
  1. Taaskaan ei menty lapsi edellä vaikka lapsen varhaisvuosina lapsen tulee olla turvallisessa kotiympäristössä. Vanhemmat, jotka aivan hyvin voisivat hoitaa lastaan voivat nyt laistaa tuosta velvollisuudestaan. Juuri tämä kohta olisi ollut se oikea säästön paikka!