Valtuustoinfo 12.9.2016

13.9.2016Uutiset

”Kokouksen aluksi kaupunginjohtaja kertoi viimeisimmät tiedot ehdotuksesta sote- ja maakuntauudistuksen lainsäädännöksi. Keskeisenä huomiona oli kunnallisen itsehallinnon säilyminen vahvana, mutta resurssien siirtyminen valtiolle. Ehdotus huomioi myös huonosti suurten kaupunkien erityispiirteet. Tämä on johtanut pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajien tekemään ehdotukseen erillisratkaisusta. (http://www.espoo.fi/fi-FI/Kaupunginjohtajilta_ehdotus_paakaupunkis(97848))

Infon jälkeen siirryttiin käsittelemään kokouksen tärkeintä asiaa, eli talousarviota vuodelle 2017. Aiheesta käytiin tuttuun tapaan erittäin pitkä ja värikäs keskustelu. Lopputulemana päätettiin kuitenkin, että veroja ei nosteta vuodelle 2017. Äänestystulos oli 46-29 veronkorotusta vastaan, eli tulos oli lopulta melko selkeä.

Talousarvion käsittelyn jälkeen kello oli sen verran paljon, että ehdittiin enää käsitellä Omnian yhtiöittäminen. Lisäksi valtuusto hyväksyi vielä yksimielisesti Meri-Matin koulun, Monikon koulukeskuksen ja ympärivuotisen päiväkodin sekä Kungsgårdskolanin hankesuunnitelmat juuri ennen kokouksen päättämistä, jotta ko. hankkeissa päästään etenemään.

Valtuustoaloitteet ja -kysymykset päätettiin jättää pöydälle ja puheenjohtaja lupasi, että pöydälle jääneet asiat käsiteltäisiin seuraavan kokouksen ensimmäisinä asioina.”

Laura Kiijärvi