Espoon Kokoomuksen valtuustoryhmän johtoon Henrik Vuornos

13.5.2017Uutiset

Espoon Kokoomuksen valtuustoryhmä on valinnut valtuustoryhmän puheenjohtajaksi Henrik Vuornoksen, 23. Vuornos on toisen kauden kaupunginvaltuutettu ja työskentelee opetusministerin erityisavustajana.

”Espoo kasvaa tällä hetkellä ennennäkemätöntä vauhtia. Tulevan valtuustokauden suurimmat kysymykset liittyvät taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kasvun mahdollistamiseen. Espoossa tarvitaan jatkossakin hyvien yhteyksien varteen tiivistyviä keskustoja sekä omaleimaista pientaloasumista”, sanoo Vuornos.

”Tärkein tehtävä tulevalla valtuustokaudella on espoolaisten luottamuksen palauttaminen sivistys- ja kouluasioiden hoitamiseen. Terve kuntatalous ja kilpailukykyinen verotus ovat se perusta, jolle Espoon hyvinvointia on kestävä rakentaa myös tulevaisuudessa”, jatkaa Vuornos.

Kokoomusryhmän varapuheenjohtajiksi valittiin Jaana Jalonen ja Kimmo Oila.

Kokoomus esittää valtuuston puheenjohtajaksi vuodelle 2020-2021 ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkästä. Valtuuston varapuheenjohtaksi vuosille 2017-2020 ryhmä esittää Markus Torkkia. Lisäksi ryhmä esittää valtuuston 3. varapuheenjohtajaksi vuodelle 2019-2020 Jaana Jalosta.

Kokoomus esittää Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan puheenjohtajaksi kansanedustaja Sanna Lauslahtea, kaupunkisuunnittelulautakuntaa valittiin luotsaamaan Jouni J. Särkijärvi.

Kaupunginhallitukseen ryhmä valitsi vuosille 2017-2019 Markku Markkulan (pj), Marika Niemen, Jaana Jalosen, Mia Laihon, Henrik Vuornoksen ja Elias Erämajan.

Vuosina 2019-2021 kaupunginhallituksessa ovat Markku Markkula (pj), Marika Niemi, Mia Laiho, Pia Kauma ja Henrik Vuornos.

Markkula on vuoden 2015 alusta toiminut EU:n alueiden komitean puheenjohtajana. Markkula nostaa yhdeksi Espoon linjauksekseen nostaa Espoo EU-tasolla tunnetuimmaksi yhteiskunnallisten innovaatioiden ja vetovoimaisen uuden yritystoiminnan edelläkävijäksi. ”Toimimme siten, että Espoo toimii suomalaisen osaamisen ja kestävän kehityksen esimerkkinä muulle maailmalle. Tämä tuo työtä ja hyvinvointia. Espoo on kokoomuslaisen yhteistyöpolitiikan näyteikkuna.”

Markkula on ennen tätä toiminut kolme vaalikautta kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtajana. Hänellä on myös kahdeksan vuoden kansanedustajakokemus.

Kemppi-Virtanen Pirjo

Espoon Kokoomuksen hallituksen puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu