Espoon Kokoomus: Länsimetron liityntäliikenteen kohtuuttomat heikennykset korjattava

10.1.2018Uutiset

Espoon Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Henrik Vuornos vaatii, että HSL ryhtyy tarvittaviin toimiin joukkoliikenteen toimivuuden takaamiseksi. Vuornoksen mukaan on ymmärrettävää, että Länsimetron liityntäliikenteen aloittaminen aiheuttaa muutoksia ihmisten reitteihin, mutta muutokset eivät saa olla kohtuuttomia.

”Kohtuullisen muutoksen raja kulkee noin 10 minuutin yksisuuntaisen matkan matka-ajan pitenemisen kohdalla. Mikäli matka-aika kasvaa sitä enemmän, ihmiset rupeavat vakavasti harkitsemaan muita liikkumisvaihtoehtoja. HSL:n reittejä on syytä tarkistaa niin, etteivät suurten matkustajaryhmien matka-ajat pidenny kohtuuttomasti”, sanoo Vuornos.

Vuornos muistuttaa, että päätökset liikennejärjestelmän muuttamisesta tehtiin yli kymmenen vuotta sitten metron rakentamispäätöksen yhteydessä. Kokoomuksen mukaan pääsääntönä tulee olla syöttöliikenteen järjestäminen Länsimetroon, mutta kohtuuttomissa tilanteissa myös muiden vaihtoehtojen pitäisi olla pöydällä.

”Syksyllä hyväksytyssä Espoo-tarinassa linjattiin, että tämän valtuustokauden yhtenä tavoitteena on nostaa joukkoliikenteen kulkutapaosuutta. Mikäli joukkoliikenteen palvelutaso laskee merkittävästi, se johtaa päinvastaiseen kehitykseen. Westendin, Haukilahden ja länsi-Espoon haasteisiin on löydyttävä parempia ratkaisuja”, sanoo Vuornos.

”Kaupungin ja HSL:n tulee ottaa lusikka kauniiseen käteen. Joukkoliikenteen pahimmat ongelmakohdat tulee selvittää ja ratkoa mahdollisimman nopeasti. Kohtuuttomat muutokset palvelutasoon eivät ole hyväksyttäviä”, jatkaa Vuornos.

Vuornos kertoo pyytäneensä valtuuston neuvottelutoimikunnan seuraavaan kokoukseen maanantaina 15.1. selvityksen liityntäliikenteen käynnistymisen ongelmakohdista ja ehdotuksista korjaaviksi toimenpiteiksi. Valtuuston neuvottelutoimikunnassa istuvat valtuustoryhmien puheenjohtajat sekä kaupunginhallituksen ja valtuuston puheenjohtajisto.

Lisätiedot:

Henrik Vuornos