Espoon Kokoomuksen Vuornos: Lisää yllätystarkastuksia vanhuspalveluiden valvontaan

18.2.2019Uutiset

Espoon Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Henrik Vuornos vaatii, että Espoon tehostetun palveluasumisen tarkastuskäyntejä lisätään ja yllätystarkastuksista tehdään pääsääntö tarkastuksissa. Tällä hetkellä suurin osa valvontakäynneistä on ennalta sovittuja ja vähemmistö yllätystarkastuksia.

”Palveluasumisen valvonnan yllätystarkastuksien määrää on välttämätöntä lisätä, jotta luottamus vanhusten palveluasumiseen voidaan palauttaa. Suurin osa Espoon toimijoista toimii vastuullisesti ja hyvin, mutta ne paikat, joissa on ongelmia, on saatava tiukempaan kontrolliin. Jo yllätystarkastuksen suurempi uhka pakottaa toimijat huolehtimaan, että sovitut palveluehdot ovat kunnossa”, sanoo Vuornos.

”Jos poliisi ilmoittaisi etukäteen, koska ja missä se tekee ylinopeusvalvontaa, ylinopeussakkojen määrä laskisi dramaattisesti. Sama logiikka pätee vanhuspalveluissa. Ei kukaan järkevä toimija anna esimerkiksi hoitajamitoitusten olla pielessä silloin, kun ennalta sovittu tarkastuskäynti on tulossa. Yllätyskäynneillä saadaan todellinen tilannekuva selville”, sanoo Vuornos.

Espoon nykyinen palveluasumisen sopimuskausi päättyy vuoden 2019 lopussa. Vuornos vaatii sosiaali- ja terveystoimea tarkastelemaan sopimuskauden päättyessä sopimusten sisältöä uudelleen.

”Syyniin on otettava sovittu laatutaso, laadun rikkomisesta aiheutuvat sanktiot sekä sopimuksen purkamisen ehdot. Espoossa tulee jatkossakin olla hyvää julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä, mutta kaupungilla tulee olla suitset käsissään, jotta epäkohtiin voidaan puuttua”, sanoo Vuornos.

Vuornos sanoo, että Kokoomus on valmis lisäresursoimaan sosiaali- ja terveyspalvelujen valvontaa. Vuornos vaatii myös sosiaali- ja terveystoimen johdolta aktiivista otetta luottamuksen palauttamiseksi.

”Espoon sosiaali- ja terveyspalvelujen valvonta toimii tällä hetkellä varsin pienillä resursseilla. Ohjaamalla resursseja ennakkoon ilmotetuista tarkastuksista yllätystarkastuksiin, voitaisiin valvonnan tehokkuutta lisätä. Kokoomus on myös valmis hyväksymään talousarviomuutokset, jotka valvonnan lisäresurssointiin tarvitaan”, jatkaa Vuornos.

Lisätiedot:

Henrik Vuornos