Pia Kauma: Pakkoavioliitoissa pahimmillaan kyse ihmiskaupasta

24.9.2019Uutiset

Kokoomuksen kansanedustaja Pia Kauma on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen koskien pakkoavioliittoja.

Pakkoavioliitot näkyvät yhä selvemmin viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen työssä, ilmiö vaikuttaisi lisääntyneen viime vuosina oikeusministeriön vuonna 2017 tehdyn selvityksen mukaan. Pakkoavioliittoon liittyvän ihmiskaupan uhreja on puolen vuoden aikana tavattu 12 henkilöä Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän kesäkuussa julkaistun puolivuotiskatsauksen mukaan. Kauman mukaan tilanne on hälyttävä.

– Luku on luultavasti suurempi johtuen siitä, ettei mikään järjestö tai viranomainen erikseen tilastoi tapauksia. Samalla pakottaminen on nykytilanteessa asianomistajarikos, jolloin on pakkoavioliiton uhrin vastuulla käynnistää rikosprosessi, toteaa Kauma.

Pakko- ja lapsiavioliitoilla on tyypillisesti yhteys kulttuurisiin tekijöihin ja kunniakysymyksiin. Pakkoavioliittoja on haasteellista tunnistaa. Toisin kuin ihmiskaupan muissa muodoissa, pakkoavioliitto ei ilmene poliisille kuin muiden toimijoiden ilmiantamana. Kauma huomauttaa, että pakkoavioliittoon liittyy usein uhkaa ja painostusta, kuten esimerkiksi kunniaväkivallan pelko, alhainen yhteiskunnallinen asema, suvun tai yhteisön painostus.

– Suomessa tyypillinen tilanne on, että maahanmuuttajataustainen tyttö naitetaan ulkomailla asuvan miehen kanssa. On havaittu, että pakkoavioliiton taustalla saattaa olla esimerkiksi oleskeluluvan saaminen. Pahimmillaan kyse on ihmiskaupasta, jatkaa Kauma.

Avioliittoon pakottaminen on määritelty ihmisoikeusloukkaukseksi useissa kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa, kuten YK:n naisten oikeuksien sopimuksessa ja Istanbulin sopimuksessa. Suomi ratifioi Istanbulin sopimuksen vuonna 2015. Syyskuun alussa Suomea on huomautettu Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan asiantuntijaryhmä (GREVIO) toimesta.

– Euroopan neuvoston sopimus naisiin kohdistuvan väkivallan estämiseksi velvoittaa Suomea ryhtymään toimenpiteisiin. Lisäksi syyskuun alussa GREVIO on kehottanut voimakkaasti Suomea harkitsemaan pakkoavioliittojen erillistä kriminalisointia. Lainsäädännön selkeyttäminen pakkoavioliittojen kriminalisoinnin osalta viestisi, että Suomi ei hyväksy avioliittoon pakottamista. Tämä olisi samalla viesti yhteisöille, joissa naisia pakotetaan avioliittoihin, päättää Kauma.

Pia Kauma, puh. 09 432 3169

pia.kauma(at)eduskunta.fi