Espoon Kokoomuksen Vuornos: Budjettisopu on vastuullinen, koulutus ja koronajonojen purku tärkeimmät muutokset

19.11.2020Uutiset

Espoon Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Henrik Vuornos pitää saavutettua sopua ensi vuoden talousarviosta osoituksena vastuullisuudesta ja kriisitietoisuudesta. Vuornoksen mukaan budjetin kokonaisuus säilyy säästäväisenä, mutta budjetissa pystyttiin silti tekemään tärkeitä täsmäpanostuksia.

”Espoon talous on poikkeuksellisen haastavassa tilanteessa. Koronan piikkiin ei voi pistää kaikkea, vaan jo pidemmän aikaa kaupungin menot ovat kasvaneet tuloja nopeammin. Näin ei voi elää loputtomasti. Ensi vuoden budjetti on ensimmäinen askel viiden vuoden sopeutusohjelmassa, jonka tarkoituksena on saattaa talous kestävälle pohjalle”, sanoo Vuornos.

”Vaikeassa taloustilanteessa on tärkeää priorisoida sitä, mihin kaupunki rahansa käyttää. Koulutukseen panostaminen on kokoomukselle selkeä valinta, josta haluamme pitää kiinni. Neuvottelujen ylivoimaisesti suurimmat lisäykset tehtiin laadukkaan perusopetuksen ja lukiokoulutuksen varmistamiseksi. Haluamme pitää Espoon jatkossakin Suomen parhaana koulutuskaupunkina”, jatkaa Vuornos.

Koronakriisi on monin paikoin ruuhkauttanut pahoin Espoon sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Vuornos pitää tärkeänä, että koronan aiheuttamien ruuhkien purkamiseen osoitettiin erillinen määräraha.

”Kohdistimme ensi vuodelle erillisen miljoonan euron määrärahan, joka on tarkoitettu koronan aiheuttamien jonojen purkamiseen. Koronan jälkeen Espoossa on joutunut odottamaan luvattoman kauan esimerkiksi terveyskeskuksiin ja mielenterveyspalveluihin pääsyssä. Nyt tätä jonoa ryhdytään määrätietoisesti purkamaan palveluseteliä ja muita keinoja hyväksikäyttäen”, sanoo Vuornos.

Vuornos nostaa lisäksi esille taiteen perusopetuksen ja kouluinvestoinnit, joihin tehtiin merkittävä lisäsatsaus. Tiukka priorisointi mahdollisti taiteen perusopetuksen säilyttämisen nykytasolla sekä kahden tärkeän koulukohteen sisällyttämisen talousarvioon.

”Espoolaisilla lapsilla ja nuorilla pitää olla mahdollisuus harrastaa kohtuullisin kustannuksin. Alkuperäisessä talousarvioesityksessä taiteen perusopetukseen eli soittotunteihin ja muihin kulttuuriharrastuksiin oli kohdistettu merkittävät säästötoimenpiteet. Onnistuimme säilyttämään taiteen perusopetuksen resurssit lähes täysimääräisesti tämän vuoden tasolla. Tämä on tärkeää kohtuuhintaisten harrastusmahdollisuuksien turvaamisen näkökulmasta”, sanoo Vuornos.

”Espoossa on viime vuosina tehty hyvin merkittäviä priorisointeja, jotta jokaisella koululaisella olisi terveet ja turvalliset tilat. Jatkoimme tätä linjaa tekemällä säästöjä muista investoinneista ja palauttamalla Jupperin koulun ja Leppävaaran lukion investointiohjelmaan. Lisäksi pystyimme etsimään rahat sille, että Niipperin kouluun saadaan liikuntasali. Koulut ovat peruspalvelu, joka yksinkertaisesti pitää olla kunnossa”, päättää Vuornos.

Lisätiedot:

Henrik Vuornos