Pia Kauma: Vapaaehtoinen pakkohoito raskausaikana toisi sekä äideille että lapsille turvaa

10.10.2021Uutiset

”Vapaaehtoisessa pakkohoidossa päihdeongelmainen äiti antaisi suostumuksensa pakkohoitoon siinä vaiheessa, kun hän tunnustaa tarvitsevansa apua, mutta vieroitusoireet eivät ole vielä alkaneet. Hoidon aikana päihderiippuvainen äiti ei voi keskeyttää hoitoa sen aloittamisen jälkeen. Tästä on saatu hyviä kokemuksia esimerkiksi Norjassa”, sanoo Kauma tiedotteessa

Kauma korostaa, että toimintatapa pitäisi äidin kiinni paremmin jo aloitetussa hoidossa ja näin ollen parantaisi päihdehoidon vaikuttavuutta sekä onnistumista niin äidin, kuin lapsen näkökulmasta katsottuna

”Vaikka päihdeäidit pääsevät tällä hetkellä käytännössä jonon ohitse vieroitus- ja korvaushoitoon, emme nykykeinoilla voi kuitenkaan varmistua hoidon onnistumisesta. Vapaaehtoinen pakkohoito tulisi asettaa päihdepalveluiden keinovalikoimaan, jotta äidin raskaudenaikaisesta päihteiden käytöstä lapselle ja äidille itselleen koituvia ongelmia voitaisiin vähentää”, kertoo Kauma.

Kauman mukaan tilastot vahvistavat näkemystä siitä, että uusia keinoja tarvitaan.

”Odottavien äitien raskaudenaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa kehitysriskin tuhansille sikiölle vuosittain ja on arvioitu, että joka vuosi syntyy 600–3000 lasta, joilla on jonkinasteinen alkoholivaurio. Lisäksi HAL-poliklinikoiden (huumeet, alkoholi, lääkkeet) asiakasmäärät ovat lähes kolminkertaistuneet kymmenessä vuodessa”, sanoo Kauma

”Vapaaehtoisen pakkohoidon mahdollisuus toisi äideille sekä lapsille turvaa, mutta myös viranomaisille uuden keinon tarttua päihdeongelmien kanssa kamppailevien perheiden haasteisiin. Raskausaika on tärkeä mahdollisuus kuntoutua päihdeongelmasta, ja tätä tulisi edistää myös vapaaehtoisen pakkokeinon avulla, jos kuntoutuja niin itse haluaa.”, päättää Kauma

Lisätietoja:
Pia Kauma, +358 50 5746764