Uudenmaan Kokoomus nimesi ensimmäiset eduskuntavaaliehdokkaansa

27.8.2022Uutiset
Uudenmaan Kokoomuksen ylimääräisessä piirikokouksessa nimetyt eduskuntavaaliehdokkaat järjestyksessä vasemmalta oikealle: Terhi Enjala, Mika Kasonen, Maarit Raja-Aho, Mervi Katainen, Tere Sammallahti, Noora Fagertsröm, Heikki Vestman, Petri Graeffe, Pia Kauma, Markus Eerola, Mia Laiho, Sakari Rokkanen, Virpi Räty, Sture Fjäder ja Anna Sahiluoma. Kuvasta puuttuvat Kai Mykkänen, Pihla Keto-Huovinen, Sari Multala ja Ruut Sjöblom.

Uudenmaan Kokoomuksen ylimääräinen piirikokous on nimennyt ensimmäiset ehdokkaat ensi kevään eduskuntavaaleihin. Sipoossa lauantaina pidetyssä kokouksessa nimettiin yhteensä 19 ehdokasta. Nimettyjen joukossa on seitsemän nykyistä kansanedustajaa. Nimetyistä ehdokkaista seitsemän on Espoosta, neljä Vantaalta ja loput ehdokkaat muualta vaalipiirin alueelta.

Uudenmaan Kokoomuksen toiminnanjohtaja Janne Pesonen on tyytyväinen ehdokasasettelun etenemiseen ja siihen prosessiin, jolla esitys nimettävistä ehdokkaista on tuotettu.

– Alkuvuonna asetimme tavoitteeksi tehdä ehdokasasetteluprosessista aiempaa osallistavamman ja valmistella esitykset nimettävistä ehdokkaista aiempaa parempaan tutkittuun tietoon pohjaten. Toukokuussa järjestetyn neuvoa-antavan jäsenäänestyksen 15 parhaiten pärjänneestä nimettiin nyt ehdokkaaksi 13. Kesän aika toteutimme myös laajan useamman tuhannen vastaajan tunnettuus- ja äänestyshoukuttelevuustutkimuksen ehdolle haluavista ja olemme pystyneet hyödyntämään sen tuloksia täysimääräisesti osana ehdokasasetteluprosessia.

Seuraavan kerran Uudenmaan Kokoomus nimeää eduskuntavaaliehdokkaita sääntömääräisessä syyspiirikokouksessa 5. marraskuuta. Seuraavia ehdokasnimeämisiä valmistellaan vahvassa myötätuulessa.

– Nyt ensimmäisessä vaiheessa saatiin kasaan ehdokaslistan vahva perusrunko. Nimeämättä jätettiin eri syistä useampia sellaisia ehdokkaita, joilla on joko vanhojen vaalinäyttöjen tai tutkitun tiedon valossa edellytykset todella kovaan eduskuntavaalitulokseen. Lista tulee siis selkeästi vielä vahvistumaan syksyn edetessä, myhäilee Uudenmaan Kokoomuksen toiminnanjohtaja Janne Pesonen.

NimiTitteliPaikkakunta
Eerola MarkusMaaseutuyrittäjä, MTK:n 3. puheenjohtajaHyvinkää